woensdag 19 maart 2014

Wellness in La Baule (FR)


Of ik thalassoamabassadrice wilde worden in Frankrijk? Mais bien sure! Deze kans kon ik niet laten liggen. Ik trok op donderdag vijf uur de duur achter mij dicht voor drie dagen pure ontspanning.

De reis naar daar was wel de moeite. Laten we het er op houden dat ik veel van Frankrijk heb gezien vanuit de trein. Iets na 12u was ik in La Baule, waar een chauffeur op mij stond te wachten. De toon was gezet, van mijn gat en de boter...

De ontvangst was hartelijk. Ik werd verwend met een heel erg mooie kamer en een welkomstpakket producten.




Ik installeerde mij op mijn privé terras met zicht op zee. Warm dat het daar was! Ik had spijt dat ik geen zomerkledij bij had. Maar goed, een broek kan je ook oprollen, dus zo geschiedde. Genoten dat ik heb van dat zonnetje! En het uitzicht ook natuurlijk, dat zag er zo uit:



Zo dichtbij, ik kon bijna het strand raken vanop mijn terras! Zalig gewoon.

In de late namiddag was het tijd voor een eerste behandelingenreeks. Deze behandelingen worden gegeven in een privésuite, geen gedoe dus met aanschuiven of je verplaatsen. Gewoon relaxen en volgen wat je privé begeleidster zegt.
Eerst werd ik ontvangen in het salon van de suite. Daar gaf Marine mij de uitleg over de behandelingen, een tour van de suite en welke kledij ik mocht gebruiken. Ofwel mijn eigen bikinibroekje, ofwel een wegwerpbroekje van daar. Ik dacht: kom, ik ga voor de volledige ervaring, laat ik dat wegwerpbroekje maar gebruiken. Dan blijft mijn tankini mooi proper om in het zwembad te kunnen gaan. Little did I know... Dat broekje had voor mij de grootte van een postzegel, echt waar. Ik ben geen slanke deerne, dus het effect was waarschijnlijk de moeite. Maar Marine bleef vriendelijk: 'we zijn dat gewoon mevrouw'.


Allereerst kreeg ik een algenpakking, en ging ik in de hammam. Ik was er eigenlijk niet gerust op. Ik ben een keertje in de sauna geweest. Geweest in de zin van mijn hoofd binnen steken, geen lucht meer krijgen en terug weg vluchten. Ik zag mezelf dat hier ook al doen, dag waardigheid (die ik nog had met die postzegel aan). Maar Marine stelde me gerust: ik kon ofwel buiten stappen als het niet meer ging, ofwel de knop uit zetten zodat het wel warm bleef maar langzaam kon afkoelen. Met die opties stapte ik de hammam binnen. En het ging wel in het begin, maar ademen kon ik enkel langs mijn neus. Wat dan nog vervelend was, wat ik had het gevoel dat ik ook serieus begon te zweten in mijn neus... Maar ik heb het met veel aftellen toch volgehouden, want het is natuurlijk goed voor mijn huid. En ik wou ten volle genieten van de wellness. Na 12 minuten mocht ik er uit, en nam Marine de tuinslang vast. Mijn algenpakking werd op professionele wijze in de douchecel weg gemasseerd met zeewater. Dat deed deugd!


Daarna kreeg ik een XXXL-handdoek rond, en ik kon ik even op adem komen in het salon, met een glaasje thee en wat nootjes.

Ik mocht ook in bad! En geen gewoon, dit bad wil ik ook. Een massagebad, er wordt water gespoten te beginnen vanop je voeten, verder langs heel het lichaam om te eindigen bij de nek. Opnieuw, en opnieuw en opnieuw. En ondertussen kreeg ik nog een gezichtsmassage ook. Er werden ontspannende beelden geprojecteerd op de muur. Maar eerlijk, ik heb daar weinig van gezien. Te druk met genieten van de massages :)


Na het bad terug ontspannen met een theetje.

Als laatste een massage met olie, van de benen en de rug. Zalig!




Dik twee uur later, met mijn badjas aan, nog wat gerelaxt in de kamer. Om daarna te douchen (regendouche!) en te eten.


Ha, het eten. Heb ik daar eventjes lekker gegeten. Hoogstaand niveau, en volgens de leer die Pascale Naessens ook preekt. (Voor wie dat niet kent, het komt neer op groenten plus vlees of vis of patatjes of rijst of ... Nooit een combinatie van  alle drie: vlees, patatjes, groenten.) Nu wil het toeval dat ik al een tijdje zo probeer te eten, dus dat wel een meevaller. Maar deze keuken was nog een klasse apart, die borden waren altijd zo mooi verzorgd! Er was altijd de keuze tussen twee gerechten (vis of vlees, of bij het nagerecht kaas of een 'echt' dessert) en ik heb bijna alleen vis gegeten. Nogal logisch voor mij, gezien het vlakbij de zee is en ze lokale producten gebruiken. Kan niet slecht zijn dus! En attent dat het personeel was, ik had een fles water besteld maar niet op gekregen. Wel, ik kreeg die de volgende maaltijd opnieuw als ik dat wilde.
(Van het eten heb ik helaas geen foto's, dat voelde wat misplaatst eigenlijk. Of misschien moet ik gewoon nog over een stukje terughoudendheid komen om een betere blogger te worden, dat kan ook.)

Ik heb daar geslapen als een roosje. Ik was dan ook al lang op natuurlijk, maar de bedden waar ook zeer mijn ding. Dag twee en na het ontbijt de tweede reeks behandelingen. Gelijkaardig aan de vorige dag, maar nu met extra milde scrub. En die hammam, dat ging een pak beter. Goed gedaan, al zeg ik het zelf!

In de namiddag had ik nog wat tijd om het dorp te verkennen of rond te hangen in de zon. Dat laatste werd het dus, ik heb mij met mijn boek op het strand gezet. Soms moet het echt niet meer zijn!


Het hotel is nieuw sinds juli. Het oude kasteel is gerenoveerd en er is een nieuw stuk bij geplaatst. Het is erg mooi en luxueus ingericht, maar niet te chique. Bij chique voel ik mij niet op mijn gemak, want ik ben zelf niet chique, ik voel me dan altijd alsof ik daar niet thuis hoor. Maar hier dus niet, alles was netjes verzorgd, en het personeel was heel erg vriendelijk voor de Belg die wel goed Frans kan begrijpen maar niet zo erg vlot meer Frans kan spreken. Al ging het de laatste dag natuurlijk wel beter.

De laatste dag profiteerde ik nog van de faciliteiten daar: het zwembad, een les aquagym (tip: een tankini is niet echt praktisch om te dragen hiervoor), de jacuzzi. En ik heb zelfs overwogen om de hammam in te stappen, zo ver is het dus gekomen ;) Rond vier uur was mijn taxi daar, en kon ik beginnen aan de terugrit. Dat was nog een onderneming: half Frankrijk doorkruisen met de trein zonder problemen. In België had ik prijs natuurlijk. Om 12u 's nachts bleef de trein stil staan in Mechelen. Zo frustrerend! Ik was bijna thuis! Uiteindelijk zag ik om twee uur mijn bed... Allemaal dankzij enkele koperdieven die niet konden wachten tot de laatste trein naar Antwerpen gepasseerd was. Dankjewel voor dit einde in mineur folks.

Ik kan het iedereen aanraden om daar een wellness te doen, ik voelde mij als een prinses in een kasteel. Neem zeker een kijkje op de website van het hotel, ze doen regelmatig promoties en dat is altijd de moeite.

Met dank aan Le Relais Thalasso, Château des Tourelles en Atout France

www.thalasso-tourelles.com

5 opmerkingen:

  1. Schitterend artikel over blijkbaar een schitterende (korte) vakantie !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WOW! Dat lijkt me super heerlijk, pure ontspanning en genieten maar! Fijn verslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh zaaaalig zeg, dat klinkt echt heerlijk. Ik moest echt wel heel erg lachen toen je dat broekje vergeleek met een postzegel, hihi :-)

    BeantwoordenVerwijderen