donderdag 10 mei 2018

Mei Plasticvrij

mei plasticvrij

Toen Rozemarijn gastbloggers zocht voor Mei Plasticvrij, sprong ik direct op de kar. Ik denk dat we allemaal wel iets meer kunnen doen om minder plastic te gebruiken. Wisten jullie trouwens dat plastic nooit helemaal vergaat, maar wel verbrokkelt tot piepkleine deeltjes en terecht komt in ons voedsel, en dieren doodt? Vreselijk, toch?

Wat kan je nu zelf concreet doen om plastic te vermijden? Met enkele kleine ingrepen kom je al ver.
  • Gebruik geen producten met microplastics in. Denk aan scrubs of tandpasta. Er zijn genoeg alternatieven.
  • Gebruik een drinkbus. Thuis drink ik sowieso kraantjeswater, op het werk dikwijls uit de fles omdat het water daar te veel naar kraan proeft (you know what I mean?). De drinkbus op de foto is van Klean Kanteen, ze hebben een heel groot assortiment dus keuze genoeg. En ze lekt niet, ik heb het uitvoerig getest.
  • Omwikkel je boterhammen (of groentjes, fruit) niet in plastic (of nog erger: aluminiumfolie). Er is tegenwoordig een groot aanbod van herbruikbare brooddozen, boterhamzakjes, beeswax vellen, etc. Meestal met een leuk design, winwin!
  • Gebruik altijd een herbruikbare winkeltas voor je boodschappen. En bij voorkeur ook als je gaat shoppen voor kleren, schoenen, etc.
  • Neem nooit ofte nimmer nog een rietje. Kan je toch niet weerstaan, gebruik dan papieren of herbruikbare rietjes.
  • Koop verse groenten en fruit los, en neem zelf een papieren of herbruikbaar zakje mee.
  • Ballonnen zijn leuk, maar laat ze niet los in de natuur.

Nog enkele tips die haalbaar zijn, maar minder met plastic te maken hebben.
  • Koop zo veel mogelijk lokaal. Tegenwoordig zijn er overal wel boeren te vinden waar je zuivel, vlees of groenten kan kopen. In de stad kan je zoeken naar een buurderij, of ga naar de markt.
  • En als je daar dan toch bent, kan je alleen maar seizoensgroenten en -fruit kopen. Top!
  • Neem wat meer de fiets, het openbaar vervoer, of waarom niet, wandel.

Ik doe mijn best om bovenstaande tips zelf toe te passen. Maar soms wordt het mij wel moeilijk gemaakt, of stel ik mij toch vragen.
  • Waarom worden bioproducten in plastic gewikkeld? De biokomkommer bij AH zit altijd in een jasje, waarom? En bij uitbreiding, waarom moet er plastic rond groenten of fruit?
  • Dat dieselwagens geweerd worden in Antwerpen en Brussel voor het fijn stof, kan ik begrijpen. Maar wat dan met de boten die in de haven komen? De cruiseschepen die de stad aan doen? Om van vliegtuigen nog maar te zwijgen...
  • Moet de cosmetica- en verzorgingssector niet wat meer inspanningen doen om plastic te vermijden? En ook: als ik bio make-up koop, waarom moet dat dan in plastic verpakking zitten, karton kan toch ook?
Sowieso is het goed om stil te staan bij je plasticverbruik. En je doet wat je kan. En soms kan dat gewoon iets meer zijn. Hebben jullie nog tips voor mij?

Op de blog van Rozemarijn kan je deze maand vier gastbloggers vinden, die hun licht laten schijnen op Mei Plastivrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten