zaterdag 23 maart 2019

47 dagen zonder vlees


Ik ben zo laat dat het feestje al twee jaar afgelopen is, ik weet het wel. 40 dagen zonder vlees is een hype geweest, die ik met veel plezier aan mij voorbij heb laten gaan. Ik was er niet klaar voor. Maar nu dus wel. 47 dagen zonder vlees. En om het helemaal plezierig te maken, ook zonder alcohol en chips/borrelnootjes/zoute koekjes.

Ja, inderdaad. Geen 40 maar wel 47 dagen. Er zijn dus 47 dagen tussen aswoensdag en pasen, who knew? Het idee is dat je op zondag niet hoeft te vasten, en die vallen dan weg. Voor mij is het gemakkelijker om alles te laten dan af en toe wel mezelf iets te gunnen, dus ik ga voor de volle 47 dagen.

Mijn motivatie? Ecologische redenen. Vlees produceren kost gewoon heel veel voor het milieu: water, voeding, uitstoot (van het vlees zelf langs verschillende openingen), en transport. Ik wil eens testen of ik zonder vlees kan leven, en hoe moeilijk ik het daar mee kan hebben. Om dan na de 47 dagen te landen op: ik eet wel vlees, maar veel minder. 2 dagen per week zou mooi zijn.

En waarom dan chips en alcohol er bij sleuren? Wel ja, ik beken: ik ben verslaafd aan chips. Maar ik kan daar niets aan doen, het is de combinatie van die voedingsstoffen die er voor zorgen dat je blijft graaien in de zak. Want zak open = zak leeg. En de alcohol is voor mij een gemakkelijke om te laten, ik drink dat bijna toch nooit. Iets mag het hebben...

Ondertussen ben ik aan dag 18, en het gaat goed. Ik eet nog wel vis en dat helpt wel. Natuurlijk heb ik het soms moeilijk en ik heb al stoemmelings in de pizza met salami van de zoon gebeten (oeps). Eerlijk: het gaat beter dan ik had verwacht. Ik heb minder goestingskes en ik heb een soort rust gevonden. Ik verbaas er mij zelf over.

Ik ben wel benieuwd of ik dit ga kunnen volhouden. Er komen nog feestjes aan, dus dat gaat nog een serieuze test worden.

Schol!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten