zaterdag 7 maart 2015

Haal de lente in huis!


Op dagen als vandaag, kan ik het niet laten. Mooi weer = bloemen in huis halen. Maar hoe zet je ze netjes in een vaas en zorg je er voor dat ze minstens een week mooi blijven?

Het begint natuurlijk bij de bloem zelf. Kies uiteraard wat je mooi vindt. Bloemen hoeven niet per se van de bloemenwinkel te komen. Ik koop daar bijna zelf nooit mijn bloemen. Ik haal ze gewoon in de supermarkt! Die van de foto komen van de Carrefour (momenteel in promotie: 1 kopen = 1 gratis), maar ik koop ze ook in de Lidl of de Aldi. Om maar te zeggen: het maakt niet echt uit.

De vaas daarentegen is niet onbelangrijk. Afhankelijk van de bloem kies je een vaas met lange hals, of een bolle, of een zandlopervorm.   Bloemen met een harde stengel zoals rozen kunnen gemakkelijk overal in, maar ik vind ze het mooiste in een bolle vaas. Voor tulpen kies ik altijd een vaas met lange hals, omdat de stengels sneller doorbuigen.

Vul de vaas voor 3/4 met lauw water. Als er een zakje voeding bij de bloemen zit, kan je dat er gerust bij doen. Niet vergeten te roeren. Haal de bloemen uit de verpakking, en neem een scherp mes en een snijplank. De stengels snij je schuin af. Hoeveel juist? Dat hangt weer af van je vaas, de hardheid van de stengels en hoe je je boeket wil zien. Maar altijd minstens 3 cm. Vergeet niet dat er nooit bladeren in het water mogen hangen! Die beginnen direct te rotten, en dan kan je je boeket in de vuilnisbak gooien.

Navenant de vaas moet je de bloemen ook schikken. In een bolle vaas start je best vanuit een kruisvorm en bouw je daarrond verder. Bij een vaas met lange hals maakt het niet echt uit.

Morgen is het internationale vrouwendag. Waarom jezelf of je favoriete vrouw niet op een bloemetje trakteren?

Bloemen in huis staat bij mij gelijk aan klein geluk. Is dat bij jullie ook zo?

3 opmerkingen: