maandag 13 november 2017

Appelcake zonder suiker

cake zonder suiker

Af en toe sla ik aan het bakken, en probeer ik zelf wat uit. Ik probeer dan variaties te nemen van klassieke recepten. Het herfstweer van gisteren (en ook mijn overvolle fruitmand), smeekte om een appelcake, maar dan wel zonder suiker.

Cake zonder suiker

Easy peasy. Ik vertrek van een klassieke 4/4 cake, en geef er mijn eigen draai aan.
Ingrediënten
4 eieren
250 zelfrijzende bloem
235 ml vloeibare Becel
25 g Canderel (ik gebruik de gewone poeder)
2 kleine appels
Howto
Mix de boter met de Canderel, klop er wel genoeg lucht in. Doe er daarna één voor één de eitjes bij, en ook de bloem. Doe dat liefst in delen. Als laatste voeg je de appels toe, die in kleine partjes gesneden zijn.
Bekleed je cakevorm met een bakpapier. Stort het deeg hier in, en zet de bakvorm in een voorverwarmde oven van 180°, voor 45 minuten.

cake zonder suiker

Het resultaat ziet er toch lekker uit? Qua textuur lijkt het op een gewone cake. Ik proef wel een lichte nasmaak van de Canderel, maar het gaat.

Hoe doen jullie dat? Maken jullie soms een gezondere variant op een klassiek recept?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten