woensdag 15 juni 2016

Nieuw bij Ikea food

Ikea food fika

Vorig jaar lanceerde Ikea een vegetarisch versie van de welgekende gehaktballetjes (köttbullar). De Grönsaksbullar zijn een succes. Ikea wil graag verder hun klanten gezondere en duurzamere keuzes bieden. Als je weet dat vorig jaar 5 miljoen mensen eten kochten bij Ikea, zijn ze denk ik goed bezig!

As if ik nog een extra reden nog heb om naar Ikea te gaan. Altijd een feest! De food corner blijft toch altijd een beetje exotisch, ik kan er moeilijk aan weerstaan. Dat ik net terug ben van Zweden en daar geweldig lekker gegeten heb, helpt allerminst.

Ikea food fika

Fika is een deel van de Zweede traditie, en het moet dus ook een deel van Ikea zijn. Fika is een koffiepauze, die je deelt met gebak (of kaneelbroodjes) en vrienden. In Gent opende recent al een echte koffiebar in Ikea, met een bijzonder tintje: het is de eerste koffiebar ter wereld die enkel UTZ- gecertificeerde (een label en programma voor duurzame landbouw) Ikeakoffie gebruikt, traceerbaar tot in de plantages.

Ikea food fika

Ikea food fika

De restaurants zullen ook een opfrisbeurt krijgen én de menu's worden vernieuwd. Naast de populaire hotdogs zal ook bij de bistro een vegetarisch alternatief aangeboden worden. Ik kijk er al naar uit!

Ikea food fika

Nog leuk om weten: Ikea gooit de mosselschelpen niet weg, maar hergebruikt ze bij de oesterteelt. De mosselpotten worden gemaakt van vezels uit suikerriet, en worden na gebruik gerecycleerd en gecomposteerd, net als de groenteresten.


Waar Ikea ook wel trots op mag zijn: in België ontvingen ze als eerste de ASC en MSC certificaten (duurzaam gekweekte en gevangen vis) voor alle visproducten in de winkels. Respect!

Ik heb er in ieder geval alleen nog meer zin om naar Ikea te gaan door gekregen. Of ligt dat aan mijn recente citytrip? In ieder geval: Ikea, tot binnenkort.

2 opmerkingen: