woensdag 30 november 2016

6 tips om gelukkig(er) te zijn

Zonsopgang - zicht op Hoboken vanuit Burcht
#nofilter - schoon hé

Vorig jaar zat ik door een situatie op het werk niet goed meer in mijn vel. Ik begon te twijfelen aan mijn capaciteiten, waardoor mijn zelfvertrouwen diep onder het vriespunt ging. En ik durf het toe te geven: ik was daar erg lang erg ongelukkig van.

Hieronder zes tips die mij geholpen hebben terug gelukkig te zijn.

1: Kom buiten
Hierbij bedoel ik: sociaal zijn. Dat kan je klein of groots aanpakken. Maak een praatje met de kassierster in de winkel. Zeg goeiedag tegen de man met zijn hond die je elke ochtend tegen komt op weg naar je werk. Spreek af met je vrienden of familie. Zoek een hobby die je met anderen kan uitoefenen (samen sporten, naar een naaicafé gaan, pottenbakken, reizen, ...).

2: Wees intens actief
Ga elke dag de natuur in en geniet intens van wat je ziet. De zonsopgang met de meest prachtige tinten rood en geel. De vos die in het midden van de weg zit en je nog niet gezien heeft. Het fluiten van de vogels. De roofvogel die cirkelt boven het maïsveld. Vers gemaaid gras. Het kraken van verse sneeuw.
Ook hier hoef je het niet groots aan te pakken: ik ga met mijn fiets naar het werk, en dat is voldoende. Maar evengoed kan je een stukje wandelen met je hond, of sporten in de sportclub, of naar de speeltuin met je kind.

3: Blijf positief
Probeer het van de positieve kant te zien, ik ben echt van het glas is half vol. Als ik in de file sta prijs ik mezelf gelukkig dat ik er niet elke dag in moet staan, en ga ik op zoek naar goede muziek om te kunnen meebrullen.
En ook: wees empatisch. Ook al sta je loodrecht tegenover iemand anders zijn mening, probeer het vanuit zijn perspectief te zien. (Let wel op dat je je eigen stem niet verliest.)
En hierbij sluit mooi aan: als je niets moois te zeggen hebt, zwijg dan. (Ook als je collega een pyjamabroek aan heeft op het werk.)

4: Doe wat je graag doe
Probeer verschillende dingen uit, en kies wat je graag wil doen. Als je geen voldoening haalt uit je werk, kan je je volledig uitleven in je hobby. Voor mij is dat nog altijd schrijven, en nieuwe dingen ontdekken. Ik ben enorm nieuwsgierig, ben graag op de hoogte. Ik zou ook graag opnieuw willen tekenen (of schilderen) aan de academie, maar dat lukt nu nog niet met een vijfjarige in huis en fulltime werk. Dus probeer ik dat in mijn werk te integreren. Tijdens een vergadering teken ik: een laptop, de tafel, een balpen, en jawel, misschien ook wel mijn collega's :-)

5: Geef
Collect moments, not things. Al wie op Instagram zit (ik ook trouwens), heeft deze spreuk al eens in zijn feed gezien. Door veel spullen te kopen voor jezelf (te nemen dus), zal je niet gelukkiger worden. Bij spullen die je niet echt nodig hebt, kan je jezelf de vraag stellen: gaat dit mijn geluksniveau binnen een jaar nog altijd beïnvloeden? Meestal zal dit niet het geval zijn. En dan heb ik het niet over die inloopregendouche natuurlijk.
Doe iets voor een ander. Ga op bezoek bij dat familielid dat kan zeuren, maar je graag wil zien. Speel met je kind, als het voor de 100ste keer die dag vraagt om met de NERF-geweren een gevechtje te doen. Ga een koffie drinken met een vriendin doe het moeilijk heeft. Doe aan vrijwilligerswerk, of geef bloed. 
(Dus ironisch genoeg, door dingen te doen voor een ander, zal je zelf gelukkiger worden.)

6: Laat het los
Dit is de moeilijkste van allemaal voor mij. Zeker in die werksituatie kon ik maar niet begrijpen hoe het allemaal is gelopen, hoe ik iemand heb kunnen vertrouwen, hoe ik die situatie kon ombuigen. Het was een rad dat altijd maar bleef draaien, nachten heb ik er van wakker gelegen. Bergen eten heb ik naar binnen gespeeld (emo-eter, yep), verschillende conversaties met mijn man, collega's, vrienden en familie heb ik gehad, telkens over hetzelfde. Maar zo lang ik niet inzag dat ik niets kon veranderen aan die situatie, dat ik die niet kon ongedaan maken en dat ik er het beste van moest maken, bleef ik ongelukkig. En dan, toch na een dik half jaar, was het weg. Ineens, poef, na een vakantie. Het was niet meer ongemakkelijk of moeilijk. Ik zal niet zeggen dat nu alles koek en ei is, maar het gaat. Het is niet super goed maar goed genoeg ;)

Hoe ik tot die inzichten gekomen ben? Ik heb veel gehad aan Flow (Tijdschrift over dingen anders doen en nieuwe keuzes maken. Klein geluk, dagelijks leven en het mooie van niet altijd perfect hoeven zijn.) en door een artikel in Flow heb ik het boek Op naar geluk van Ap Dijksterhuis gelezen. Eyeopener! (Zijn andere boek, Het slimme onbewuste, is ook een aanrader, trouwens.)

Ik heb heel lang in de chiro gezeten, en ik heb daar heel erg leuke herinneringen aan. Niet verwonderlijk, want dat is tip 1 (in de chiro ben je nooit alleen), 2 (buiten spelen of aan het kampvuur zitten - yay!), 4 (leiding geven, zelf in de modder mogen spelen, grenzen verleggen) en 5 (de leden de tijd van hun leven bezorgen) samen!

Toch nog even dit: deze tips hebben mij persoonlijk erg geholpen. Hopelijk hebben jullie er ook wat aan, maar ik wil niet beweren dat dit voor iedereen geldt. Dit is een persoonlijk verhaal, en iedereen is anders. Als je dit zever vindt, ok. Als dit iemand kan helpen, ook goed.

Iedereen gaat wel eens door een moeilijke periode. Wat helpt er voor jullie? Ik hoor het graag!

Ben je graag op de hoogte van mijn posts? Volg me dan via Facebook!

4 opmerkingen:

  1. Hele warme knuffel en duusd positive vibes! Het boek staat nu op mijn 'te lezen' lijstje te pronken. Heel moedige blogpost. Respect.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het schrijven ging vanzelf, het publiceren vond ik toch best spannend ;)En laat me weten wat je van dat boek vindt, ok?

      Verwijderen
  2. Handige tips heb je gegeven. Nummer 6 vind ik nog steeds heel moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, het is niet gemakkelijk. Dat je dat beseft, is al een belangrijke stap, toch?

      Verwijderen